FAQ (Pitanja)

Ok šta su EVSE, ICEV, BEV, PHEV, HEV, MHEV i FCEV?

EVSE (eng. electric vehicle supply equipment) je uređaj koji služi za punjenje Vašeg električnog automobila. Upravo ove uređaje mi prodajemo i ugrađujemo gdje Vi to želite. 

ICEV (eng. Internal Combustion Engine Vehicle) je automobil sa motorom na unutrašnje sagorijevanje, tzv. SUS motorom. Generalno, ovo se danas smatra normalnim autom i odnosi se i na dizelaše i na benzince.

BEV (eng. Battery Electric Vehicle) odnosno baterijska električna vozila odnosno čisto električna vozila su automobili koji uopšte nemaju SUS motor. Interesantno je da ova auta postoje još od druge polovine 19 vijeka, isto kao i “normalna” auta. Međutim, zbog vrlo ograničenog dometa i korištenja teških olovnih baterija, pa su bili teški, spori i nisu mogli daleko da odu. Trebalo je da prođe preko 100 godina pa da BEV budu uporediva sa dizelašima i benzincima. Danas u BEV se ugrađuju litijum jonske baterije slične onima u Vašem telefonu, i konačno možemo reći da su ova auta dobra kao, a u nekim stvarima i bolja od normalnih auta. Zbog toga sada imamo da skoro svaki proizvođač automobila u svojoj ponudi ima i električna auta. Tesla je svakako najpoznatiji proizvođač BEV-ova sa svoja 4 auta u ponudi (modeli S, X, 3 i Y), ali nije jedini pa imamo Reno sa Zoe i uskoro e-Meganom, VW sa ID.3, ID.4, e-UPom, Škodu sa Enyaqom i Citigoom, Pežo sa e-208 i e-2008, Opel sa Corsa-e i Mokka-e modelima. Izvan Evrope Ford je napravio čisto električnu verziju svog najpoznatijeg i najprodavanijeg modela, kamioneta F150,  nazvan prikladno F150 Munja (eng. Lightning). Hjundai u ponudi ima više auta sa oznakom Ioniq. I vrlo je jasno šta budućnost donosi kada je čak i Porše napravio čisto električno vozilo Taycan, a Mercedes ima električnu S klasu u modelu EQS. Ova spisak nije komletan i svaki dan je sve duži.

HEV (eng. Hybrid Electric Vehicle) odnosno hibridna električna vozila su kombinacija ICEV i BEV. Imaju SUS motor, ali takođe imaju i relativno malu bateriju. Ima raznih izvedbi ovakvih auta, što i nije toliko bitno, a njihova osnovna karakteristika je da se kod ovih auta baterije ne mogu puniti punjačem. Ako se pitate zašto onda čemu sve to, pa, ova auta troše manje goriva u odnosu na normalna auta. Mana im je što zbog postojanja obje vrste pogona, povećana im je kompleksnost, jer imaju sve što imaju normalna auta i skoro sve što imaju čisto električna auta, pa je samim tim i održavanje skuplje. Ovdje treba pomenuti i MHEV (eng. Mild HEV), odnosno slaba hibridna električna vozila, što su zapravo auta koja imaju start and stop tehnologiju, dakle malo kvalitetniji akumulator koji dozvoljava da se auto gasi i pali automatski kada stanete na primjer na semaforima. 

PHEV (Plug in Hybrid Electric Vehicle) odnosno hibridna električna vozila koja mogu da se pune su u odnosu na HEV korak bliže čistim električnim vozilima. Kao i ona, PHEV mogu da se pune. Pored toga, imaju i veću bateriju nego HEV, pogotovo novija auta i zbog toga mogu da pređu solidnu kilometražu prije nego što se SUS motor upali. U suštini, ova vozila imaju sve komponente i SUS auta i BEV-ova. Ovo, kao i kod običnih hibrida povećava kompleksnost, pa samim tim i cijenu održavanja, jer morate održavati SUS motor kao i kod uobičajenih auta, a pored toga imate i, istini za volju ne pretjerano veliko, održavanje koje zahjtevaju čisto električna vozila.

FCEV (eng. Fuel Cell Electric Vehicle) odnosno električna vozila na gorivne ćelije. Odgovorićemo i na ovo pitanje, pošto ne volimo na pola posao da ostavljamo. Dakle, FCEV su auta koja se pokreću električnim motorom, a za izvor energije koriste vodoničke gorivne ćelije. Možda griješimo, ali čini nam se da, makar kad su putnička auta u pitanju, budućnost nije svijetla za FCEV jer je, za početak vodonik skup, a i trenutno ima više EVSE uređaja postavljenih u Crnoj Gori nego što ima vodoničkih stanica za auta. Izgovor ne može biti to da je ovo poptuno nova vrsta auta jer je, na primjer Tojota počela sa njihovim razvojem prije petnaestak godine, a još uvijek nemamo auto koje bi mogao biti konkurentan. Glavne prednosti FCEV u odnosu na baterijska auta je to što se slično uobičajenim autima brzo mogu napuniti, ali treba uzeti u obzir da je vodonik vrlo eksplozivan gas, u pitanju je najmanji molekul koji postoji i curi ekstremno lako, čelik postaje krt od njega, i, kao što smo već rekli, skup je u odnosu i na dizel, i benzin, a pogotovo električnu struju.

Scroll to top